Privatna zbirka koja je posebnim Ugovorom o poklonu iz 1957. godine postala jedan od najznačajnih legata u Srbiji i regionu, predstavlja redak primer ustanova kulture u međunarodnim okvirima, jer četvrtinu od ukupnog broja dela iz kolekcije čine dela sedam umetnica: Nadežde Petrović, Vidosave Kovačević, Lize Križanić, Zore Petrović, Leposave St. Pavlović, Ljubice Sokić i Milice Zorić. Postavka u Umetničkoj galeriji „Nadežda Petrovićˮ u Čačku prezentuje izbor dela navedenih autorki iz kolekcije Pavla Beljanskog, kao i ostvarenja koja predstavljaju akvizicije Spomen-zbirke, značajna za sagledavanje njihovih umetničkih biografija.
Poseban segment postavke čini sedam video-prezentacija posvećenih svakoj umetnici iz kolekcije Pavla Beljanskog. Osim slika i tapiserija iz legata diplomate, prezentacije uključuju raznovrsnu muzejsku građu – fotografije, pisma, razglednice, dokumenta, kao i značajan broj likovnih dela u različitim tehnikama nabavljenih poslednjih decenija.
Razlozi zbog kojih je četvrtina radova u Spomen-zbirci delo umetnica, povezani su sa činjenicom da je u Srbiji bio aktivan značajan broj slikarki, kao i da je Pavle Beljanski bio pažljiv i objektivan posmatrač domaće likovne scene. Sa svim umetnicama koje je poznavao, razvio je prijateljske odnose. Posebno sa Zorom Petrović, čijih dela u kolekciji ima četrnaest, isto koliko i Nadežde Petrović – više od broja zastupljenih dela bilo kojeg muškog autora u Spomen-zbirci. Sredinom 20. veka, kada se Beljanski opredelio za njihova dela, ove umetnice nisu bile opšte prihvaćene u stručnoj javnosti, osim od strane nekoliko savremenika progresivnih shvatanja. Sedam heroina moderne umetnosti iz kolekcije Pavla Beljanskog, rušeći stereotipe i patrijarhalne tabue, pokazale su svojim delima da ravnopravno sa muškim autorima učestvuju u oblikovanju ključnih pokreta u istoriji srpske umetnosti 20. veka.
Novo i savremeno što je sedam umetnica iz kolekcije Pavla Beljanskog donelo kulturi i umetnosti svoga vremena, poslužilo je kao ideja da se putem video prezentacije pod nazivom „Identifikacije: suptilnost i surovostˮ predstavi sedam savremenih umetnica, školovanjem ili životom vezanih za Novi Sad – Evropsku prestonicu kulture: MA Monika Sigeti, dr um. Jelena Vladušić, dr um. Jelena Janev, dr um. Jelena Kovačević Vorgučin, MA Milica Dukić, MA Zorica Čolić i dr um. Dragana B. Stevanović. Na taj način, uspostavljen je dijalog između dela autorki iz kolekcije s radovima savremenih novosadskih umetnica, čime je pružena mogućnost sagledavanja i poređenje tema, problema i opsesija umetnica nekad i sad.
Među heroinama Spomen-zbirke Pavla Beljanskog nalaze se i umetnice čija dela baštini Umetnička galerija „Nadežda Petrovićˮ, koja predstavljaju reprezentativne primere kako njihovih opusa, tako i srpskog slikarstva kraja 19. i prve polovine 20. veka. To je prvenstveno Nadežda Petrović, pionirka srpske moderne, čijih dvanaest dela čine srž fundusa Galerije, kao i Vidosava Kovačević, Leposava St. Pavlović i Ljubica Cuca Sokić. Iako Galerija ne poseduje dela Lize Križanić, ona je u fondu zastupljena posredstvom izvanrednog karikaturalnog portreta, rada njenog supruga Pjera Križanića. Predstavljanjem njihovih dela u okviru izložbe, istovremeno se promoviše dragoceno žensko kulturno nasleđe koje čuvaju obe ustanove.
GZS
Dodaj sliku
Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, šovinističke ili preteće poruke neće biti objavljeni. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne održavaju stavove Glasa Zapadne Srbije.
Župana Stracimira 9/1, Čačak
redakcija@glaszapadnesrbije.rs | cacakvideo@yahoo.com
Izdavač: Privredno društvo GZS doo Čačak.
Glavni i odgovorni urednik: Gvozden Nikolić.
Registar javnih glasila Republike Srbije broj: IN000143.
Izrada: DD Coding
© Glas Zapadne Srbije 2025. Sva prava zadržana.