
pontonski most koji je Vojska Srbije montirala kako bi građanima omogućila prelaz, zimski vodostaj i brzi porast reke primorali su nadležne da ovu konstrukciju uklone. Meštani sada ponovo ostaju bez najkraće veze sa drugom obalom Morave.
„Ugovor bi za gradnju novog mosta trebalo da bude potpisan do kraja ovog meseca. Biće to veliki događaj i spas za hiljade ljudi koji svakog dana prelaze na drugu stranu reke zbog posla. Zahvalan sam Vojsci Srbije, ministarstvima i svima koji su nam pomagali i pomažu dok ne stigne rešenje koje se u ovom pomoravskom kraju čeka duže od pola veka. Nadamo se novom mostu do kraja naredne godine, ako sve bude kako planiramo, i uzdamo se u državu“, kaže predsednik opštine Svilajnac Predrag Milanović.

Zašto je most zatvoren?
Most koji je donedavno povezivao Svilajnac sa opštinama i selima preko reke, decenijama je bio u sve lošijem stanju. Konstrukcija, izgrađena šezdesetih godina prošlog veka, više puta je sanirana, ali su oštećenja postala prevelika da bi se bezbednost saobraćaja garantovala. Statika je oslabila pod pritiskom vremena, poplava i stalnog protoka teretnih vozila.
Stručne službe su pre nekoliko meseci donele odluku da se prelaz u potpunosti zatvori kako bi se izbegao rizik od urušavanja. Zbog hitnosti situacije, Vojska Srbije je tokom leta postavila pontonski most kao privremeno rešenje, ali je njegova upotreba sezonski ograničena. Zbog zimskog vodostaja i povećanog protoka Morave, ponton je morao da bude uklonjen.
Most koji je služio generacijama
Stari most kod Svilajnca, izgrađen šezdesetih godina, bio je jedna od najvažnijih komunikacionih tačaka u regionu. Svakodnevno su ga koristili radnici koji putuju u Jagodinu i Despotovac, učenici, prevoznici i poljoprivrednici. Bio je žila kucavica lokalne privrede i svakodnevnog života.
Iako je gradnja novog mosta godinama najavljivana, projekat je neprestano odlagan. Tek sada se stvaraju uslovi za konkretan početak, a meštani s pravom očekuju trajno, stabilno i bezbedno rešenje.
Alternativni putevi – duže vreme, veći troškovi, teža svakodnevica
Zatvaranjem mosta, građani su prinuđeni da koriste obilazne pravce koji produžavaju putovanje i po 20 do 40 kilometara u jednom smeru. To znači duži put do posla, veće troškove goriva, česta kašnjenja i otežan transport robe, posebno poljoprivrednih proizvoda. Za mnoge porodice ovo je ozbiljan udar na kućni budžet i svakodnevni ritam.
Zato se potpisivanje ugovora za novi most doživljava kao više od administrativnog koraka. To je, kako kažu meštani, „most nade“—da će Pomoravlje najzad dobiti infrastrukturu koju čeka više od pola veka i da će Velika Morava ponovo biti spajanje, a ne prepreka.
Paralizovan život meštana Pomoravlja
Zatvaranje mosta izazvalo je ozbiljne poremećaje u saobraćaju i funkcionisanju čitavog regiona. Najveće posledice trpi Svilajnac, ali problemi pogađaju i Despotovac, Petrovac na Mlavi, Žabare i brojna sela uz Moravu. Stanovnici koji žive „s one strane reke“ sada su primorani da putuju alternativnim putevima, često dužim i za nekoliko desetina kilometara.

Mnogi svakodnevno prelaze i do 70 kilometara više, jer direktan prelaz više ne postoji. Radnici iz okolnih gradova otežano dolaze na posao, što usporava privredu i utiče na stabilnost preduzeća u regionu.
Privremeni pontonski most, koji je tokom leta služio putničkom saobraćaju, nikada nije mogao da izdrži teret kamiona i autobusa. Zbog visokog vodostaja morao je da bude uklonjen, što je dodatno otežalo kretanje ljudi i robe.
Zatvaranje mosta zakomplikovalo je odlazak lekaru, u škole, na pijacu i u državne institucije, posebno za stanovnike udaljenih sela. Mnogi se osećaju odsečeno, što utiče i na društveni život i na lokalnu ekonomiju.
Dok region čeka početak gradnje novog mosta, Pomoravlje ostaje u svojevrsnoj „saobraćajnoj klopci“. Obilaznice su duge, privremena rešenja nestabilna, a svakodnevica sve teža. Hitno je potrebno trajno rešenje kako bi se život vratio u normalu.
GZS
Dodaj sliku
Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, šovinističke ili preteće poruke neće biti objavljeni. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne održavaju stavove Glasa Zapadne Srbije.
Župana Stracimira 9/1, Čačak
redakcija@glaszapadnesrbije.rs | cacakvideo@yahoo.com
Izdavač: Privredno društvo GZS doo Čačak.
Glavni i odgovorni urednik: Gvozden Nikolić.
Registar javnih glasila Republike Srbije broj: IN000143.
Izrada: DD Coding
© Glas Zapadne Srbije 2025. Sva prava zadržana.