u skladu sa operativnim planom postupanja u slučaju vanrednih događaja, shodno:
• "Zakonu o zaštiti od požara" (Sl. Glasnik RS 87/2018)
• "Pravilniku o sadržini i načinu vršenja tehničkog pregleda objekta, sastavu komisije, sadržini predloga komisije o utvrđivanju podobnosti objekta za upotrebu, osmatranju tla i objekta u toku građenja i upotrebe i minimalnim
garantnim rokovima za pojedine vrste objekata" (Sl. Glasnik RS 6/2024)
• "Uredbi o uslovima i postupku uspostavljanja režima probnog rada radi odvijanja drumskog saobraćaja na državnim putevima" (Sl. Glasnik RS 70/2025-34)
U skladu sa zahtevima za funkcionalno testiranje sistema upravljanja i nadzora (SCADA), kao i bezbednosnih sistema u tunelu, neophodno je da obe tunelske cevi budu istovremeno zatvorene za saobraćaj tokom izvođenja sveobuhvatnih testova.
Testovi će se izvoditi u prisustvu predstavnika relavantnih institucija i sertifikovanih tela iz delokruga nadležnosti, odgovornih izvođača radova, nadzornih organa, stručnog osoblja ispred Investitora-upravljača državnih puteva
JP „Putevi Srbije“ kao i predstavnika MUP – Sektora za vanredne situacije i Komisije za tehnički pregled.
Funkcionalno testiranje SCADA sistema obuhvata simulacije stvarnih scenarija vanrednih situacija (npr. saobraćajna nezgoda, požar, evakuacija, detekcija dima, aktivacija ventilacije i signalizacije), koji zahtevaju sinhronizovano upravljanje svim podsistemima tunela u obe cevi.
Tokom testiranja, moguće su automatske reakcije sistema koje uključuju zatvaranje portala, promene signalizacije, aktiviranje zvučnih i vizuelnih alarma, te upravljanje ventilacijom i rasvetom – sve u realnim uslovima, dok
delimična obustava saobraćaja onemogućava kompletnu proveru automatizovanih odgovora sistema na simultane događaje u obe cevi i remeti tok testiranja.
Potpuna obustava saobraćaja u obe tunelske cevi tokom funkcionalnog testiranja je od suštinske važnosti za pravilno izvođenje svih planiranih scenarija, objektivnu ocenu ispravnosti sistema i bezbednost svih učesnika.
Delimična ili povremena zatvaranja nisu bezbedna za učesnike u saobraćaju niti dovoljna za sprovođenje SCADA testiranja u obimu koji zahteva tehnički standard i onemogućavaju realne simulacije nužne za potpunu verifikaciju SCADA sistema.
Alternativni pravac:
U periodu potpune obustave saobraćaja na deonici autoputa Pakovraće-Prilipac (Požega) saobraćaj će se odvijati deonicom puta I B reda broj 23 Čačak-Požega, uz postavljanje privremene saobraćajne signalizacije.
JP „Putevi Srbije“ apeluje na sve učesnike u saobraćaju da imaju strpljenja, poštuju izmenjeni režim saobraćaja, postavljenu privremenu saobraćajnu signalizaciju i da vožnju prilagode uslovima na putu.
Dodaj sliku
Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, šovinističke ili preteće poruke neće biti objavljeni. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne održavaju stavove Glasa Zapadne Srbije.
Župana Stracimira 9/1, Čačak
redakcija@glaszapadnesrbije.rs | cacakvideo@yahoo.com
Izdavač: Privredno društvo GZS doo Čačak.
Glavni i odgovorni urednik: Gvozden Nikolić.
Registar javnih glasila Republike Srbije broj: IN000143.
Izrada: DD Coding
© Glas Zapadne Srbije 2025. Sva prava zadržana.