годишње и
производи каблове за камионе за водеће
светске произвођаче. То је сигуран
пласман, сигуран посао за раднике и
таква инвестиција је добродошла свуда
у Србији“, рекао је у интервјуу за дневни
лист Наше новине председник Уједињених
региона Србије Млађан Динкић.
„Није
главно питање ко је шта допринео јер је
потпуно јасно да без наше улоге у тадашњем
министарству, али и без улоге града, као
и без садашње Владе која је то наследила,
инвестиција се не може реализовати“,
рекао је Динкић и наставио:
„Мислим
да без убразања привредног раста нема
шансе да наша генерација дочека боља
времена. Било би добро када би било тачно
да треба да платимо данас да би нам било
добро прекосутра. Мислим да са оваквим
радом то прекосутра никада неће доћи.“
Какав је
ваш допринос у довођењу финске ПКЦ групе
у Смедерево? Недавно се у локалној
скупштини чуло да нисте ништа учинили
да Финци дођу овде.
Исто су
неки говорили да нисам допринео ни
довођењу Фијата у Србију. Навикао сам
на такве коментаре. Градоначелница
Смедерева је представнике ПКЦ групе
први пут видела код мене у кабинету. Са
њима се разговарало целе године. Крајем
прошле године први упит су дали СИЕПА-и,
изразивши интересовање да инвестирају
негде у Србији. Када су број локација
свели на две, дошли су код мене да би се
информисали о томе шта држава може да
учини од подстицаја јер су се већ
распитали шта би те две локалне самоуправе
могле да учине за инвестицију. На крају,
срећом, тај меморандум је потписан.
Последњи
састанак са њима имао сам летос и тада
сам већ био убеђен да ће доћи у Смедерево,
с обзиром да је и нама био интерес да
дођу како би се у овом граду извршила
диверзификација производње, како не би
баш све зависило само од железаре.
Осим ових
инвеститора, да не би било забуне, ја
сам разговарао са још једном великом
италијанском компанијом Ћимолаја која
је била расположена да искористи део
имовине Желвоза, да организује производњу
машинских компоненти на бази челика.
Није главно
питање ко је шта допринео јер је потпуно
јасно да без наше улоге у тадашњем
министарству, али и без улоге града, као
и без садашње Владе која је то наследила,
инвестиција се не може реализовати.
Одавно сам престао да водим рачуна о
тим ситним српским пакостима – ко је
шта урадио. Битно је да се нешто уради.
Никада никога нећу ниподаштавати али
нећу ни дозволити да било ко обезвређује
моју улогу.
Градоначелница
је изјавила „да сте Финцима обећали
много више пара него што сте смели да
обећате, што је могло да упропасти читав
посао“. О чему се ради?
Обећао сам
подстицаје. Без тога нико неће да дође.
Проблем је у најави министра Радуловића
да неће бити подстицаја за оне инвеститоре
са којима већ нису потписани уговори.
Тиме је инвестиција ПКЦ на неки начин
доведена у питање, уколико он не промени
одлуку.
ПКЦ није
потписао уговор већ меморандум о
разумевању који подразумева да ће од
државе добити 5000 евра по сваком запосленом
раднику, за 1.500 радника то је 7,5 милиона
евра у наредне три године. Та средства
нису обезбеђена у буџету за наредну
годину и Финци су већ звали и питали шта
се дешава.
Надам се
да ће се Вучић оглушити на овај Радуловићев
предлог и да ће та инвестиција ићи
напред. Уколико се не настави политика
подстицаја инвестиција, ПКЦ је под
знаком питања, али и многи други
инвеститори широм Србије.
Смедерево
вапи за инвестицијама, поготово ако
знамо ситуацију са железаром…
Долазак
ПКЦ-а би била велика ствар за Србију,
поготово за Смедерево. Ради се о озбиљној
компанији која има промет око милијарду
евра годишње и производи каблове за
камионе за водеће светске произвођаче.
То је сигуран пласман, сигуран посао за
раднике и таква инвестиција је добродошла
свуда у Србији.
Ако дођу
било би одлично јер тренутно је
аутомобилска индустрија водећа
индустријска грана у Србији и захваљујући
њој наша земља ове године има раст од
27 посто у извозу, имамо значајан раст
покривености увоза и извоза са 45 од
прошле године на 73 посто.
У оквиру
ауто индустрије постоји 150 фабрика које
производе ауто компоненте и водећа
грана су управо каблови за аутомобиле,
а ово би била прва фабрика каблова за
камионе, тако да се уклапа у индустријску
политику Србије. А да не говорим шта то
значи Смедереву које није имало озбиљне
стране инвестиције скоро. Ово би била
највећа страна инвестиција после Месера.
Каква је
судбина писма Фијата које сте обелоданили
изласком из Владе Србије. Да ли је то
интересовање да купују галванизовани
лим из железаре озбиљна понуда и шта ће
од тога бити?
Озбиљна је
понуда коју смо добили након састанка
са директором Сбер банке и господином
Алатавилом, потпредседником Фијата.
Договор је био да уколико се обезбеди
извоз аутомобила на руско тржиште без
царине у одређеном контигенту, у почетку
свега 10.000 аутомобила, што је скромно,
уз могућност каснијег раста, они су
спремни да купују из железаре чак 500
хиљада аутомобила годишње. Не само за
фабрику у Крагујевцу, већ и за своје
фабрике у Италији. То је писмо направљено
да би се нашао инвеститор који би уложио
100 милиона евра у погон за галванизацију
који железари недостаје.
Дакле, са
тим писмом о намерама даје се сигурност
будућем инвеститору да ће имати сигурног
купца својих производа, а то је Фијат.
То писмо сам предао и министру Радуловићу
и Вучићу. Кључ је да се Србији одобри
оно што је обећано на састанку са
Медведевим и Путином, а то је тај контигент
за 10 000 српских аутомобила. То је прва
ставка,а после тога би се лако пронашао
инвеститор јер има сигуран пласман.
Какве су
шансе да се то догоди?
Зависи
искључиво од тога да ли ће Русија да
учини оно што је обећала. Наша страна
би требало дипломатски да подсети шта
је обећано на састанку између Путина и
Дачића.То је дугорочна шанса за железару
јер би на тај начин изашла из сегмента
производа ниског степена обраде којима
се ствара губитак у производњи и ушла
би у сегмент профитабилних производа,
као што су бели лимови у Шапцу. Галванизовани
лим би осигурао профит. Ако се губи већ
у примарној производњи челика, онда би
се то компензирало профитом на
галванизованом лиму.
Члан
Скупштине железаре Зоран Мишељић изјавио
је „ да вам је железара била играчка –
да сте обновили производњу из политичких
разлога, па сте одједном фабрику и
раднике пустили низ воду, односно бацили
играчку“ . Како то коментаришете?
Није било
политичких разлога. Прво, ми смо опозиција
у Смедереву. Друго, одлуку да држава
уложи 155 милиона евра у покретње железаре
никада сам не би могао да донесем. Тражио
сам и добио сагласност председника
државе, премијера и првог потпредседника
владе када се решавало да ли да се
железара покрене или трајно гаси. Да
смо је трајно угасили никада се више не
би покренула.
Заједно
смо одлучили да покренемо железару иако
смо знали да ће бити одређених губитака
и ја сам тада отворено и поштено јавно
рекао, да покрећемо фабрику свесни да
то није најоптималније решење , да је
боље да то уради неки стратешки партнер.
Али, нема партнера у условима кризе и
ниједан неће доћи ако држава не плати
и делимично субвенционише производњу.
Било кроз цену струје или на неки други
начин. То су урадили у Кошицама, Словаци
су платили око 500 милиона евра Ју Ес
стилу да остане.
Нама је
председник Украјине Јанукович отворено
рекао „ако је губитак до 10 посто и ако
сте спремни да нам покријете део , можда
би наша највећа челичана ушла у Смедерево“.
Ту нема дилеме.
Без државних
подстицаја никада не би решили ЈАТ,
Заставу и никада нећемо решити железару.
Као што се не може решити ни једно од
ових 150 предузећа у реструктурирању,
нити ћемо икада добити фабрику чипова,
ни фабрику компоненти за авионе са
Емиратима без субвенција. Свуда се
рачуна на државни подстицај.
Мишељић
такође тврди да је од обећаних 160 милиона
евра гаранције , железара добила мање
од 80 милиона у Ваше време. Шта Ви кажете
на то?
До краја
августа обезбедили смо око 130 милиона
евра за железару. У готовом новцу 76
милиона и 55 милиона евра у акредитивима
за набавку сировина. Било је потребно
да се обезбеди још свега 5 милиона евра
у кешу и 20 милиона акредитива да се
затвори цела финансијска конструкција.
Моји наследници су одустали од тога и
због 25 милиона евра железара се сада
доводи у ситуацију да не може даље да
функционише. То је тако, или ћете
обезбедити све или нисте требали ништа
да почињете.
Губици су
пројектовани да буду дупло мањи од онога
што ће држава извојити за РТС, а знамо
шта значи железара. После само неколико
месеци рада ушла је међу првих десет
извозника у Србији, запошљава 5300 људи
и цео град зависи од ње.
Мислим да
вреди да постане рентабилна производња,
тржиште челика је циклично у кризи и
држава мора бити спремна да у тим
тренуцима дотира производњу да не би
гасила ту стратешку грану. То је чинила
и Аустрија- Гузенбауер је рекао да је
њихова влада упумпала новац у њихову
челичану која је сада једна од
најпрофитнијих индустрија.
Има ли
железара преспективу с обзиром на то
да предлогом буџета за идућу годину
није предвиђена ? Да ли то, макар између
редова, има неку поруку за Смедеревце?
Без тих 25
милиона евра биће у бунар бачено 130
милиона које су дате. Ако се то не обезбеди
планираном динамиком до краја јесени,
железара ће стати. Нема дилеме. Питање
је дана. Буџетом нису предвиђена средства
ни за железару ни за ПКЦ. То је истина.
Уколико се
пре или током скупштинске расправе о
буџету нешто не промени, не обезбеде
средства у буџету, а ми ћемо поднети
амандмане за оба ова случаја, железара
неће издржати дуже од пролећа, а верујем
да ће већ ове зиме ући у ремонт високе
пећи да би одложили пропаст.
Ремонт је
јавни изговор јер они имају проблем –
немају обртна средства. Да су их добили
не би ушли у ремонт и ово им је начин да
продуже време до потпуног гашења, с
надом да ће Влада променити одлуку.
УРС у
Смедереву је поред ДСС главни критичар
локалне власти, а ваш локални лидер,
Милан Допуђа, у сталном „ рату“ са
градоначелницом. Како се та политичка
стања често мењају, има ли изгледа да
ваша странка икада буде у коалицији са
локалним СНС-ом?
Увек сам
за смиривање страсти. Сматарам да
расправе у локалном парламенту немају
много смисла јер отприлике је то по
принципу „ село гори, баба се чешља“.
Овде имамо проблем да ће железара стати,
да је ПКЦ под знаком питања, а прича се
ко је чему допринео више. Ја сам за то
да сарађујемо са свима који желе рад у
интересу Смедерева.
Ипак, желим
да кажем да управо ти који су рекли да
је мени железара била играчка, заправо
припремају терен да угасе железару.
Такође поручујем онима који говоре да
ја нисам имао никакву улогу за довођење
Финаца, да треба да знају да ти Финци
неће ни доћи уколико министар не обезбеди
паре у буџету за подстицаје. Без тога
нема шансе да инвестирају.
Очекују
ли Србију ускоро неки избори и чему се
УРС нада?
Изборе
очекујем у фебруару. Ми никада нисмо
желели да се удварамо милионима јер то
никад нисмо знали. Нисмо тако добри
политичари као што умемо да радимо. Наша
идеја је да пробамо да у сваком региону
направимо неки помак кроз довођење
нових инвеститора.
Мислим да
без убразања привредног раста нема
шансе да наша генерација дочека боља
времена. Било би добро када би било тачно
да треба да платимо данас да би нам било
добро прекосутра. Мислим да са оваквим
радом то прекосутра никада неће доћи.
Садашња
влада нема капацитет да води земљу како
треба, тамо има добрих појединаца, али
све укупно је слабо и велика је разлика
између онога што се обећава и прича од
онога што се спороводи у пракси.
Разрешење
те ситуације доћи ће кроз парламентарне
изборе и верујемо да ћемо поново бити
парламентарна странка. За нас гласа
између 200 и 300 хиљада грађана. Да ли ћемо
бити у некој новој влади зависи од тога
какви ће бити њени циљеви.
Извор –
Наше новине