јер се по резервоару горива уштеди бар за још један долазак.
Кад се пређе граница и уђе у Босну, начичкала се пумпа до пумпе. Рекло би се, лепо пумпаџијма, а лепо и власницима аутомобила који по гориво долазе из Србије.
- Највише долазе из пограничног подручја, Богатића, Шапца, Руме, Митровице... Али има и возача са београдским таблицама. Сви овде пуне резервоаре јер им је јефтиније - прича Дејан Станковић, радник једне пумпе.
Због ниже цене горива у суседној Босни и Херцеговини, грађани Србије окупирали су њихове бензинске станице. Свака друга таблица је "БЋ". Возачима из Богатића и из Бадовинаца исплати се и на резервоар. Уз добар изговор, попут оног "имам земљу у суседној земљи", нико на граници не прави питање. А и уз други, слабији алиби, да ли би ико имао милости да прави питање за једну црвену, колико се уштеди по преласку...
- Јесте јефтиније, нема шта. Сви сипамо. Кад немамо новца да пређемо преко, сипамо од препродаваца. Овде тргују из целе Мачве, Шапца, па и Поцерине. Викендом не можемо да дођемо на ред да пређемо границу. Ја не тргујем, идем по угаљ. И угаљ је јефтинији у Босни - каже Мирослав Недељковић.
Сви деривати су јефтинији, а по литри горива у просеку се штеди од 30 динара па навише.
- Кад сам већ ту у Бадовинцима, исплати се. Неких 30 динара је разлика. Из Београда до мог паше у Бадовинцима уштедим око две хиљаде динара и покријем трошкове пута - каже нам Иван Левајац.
Најредовније муштерије у Босни су мештани општине Богатић. Новац који потроше да би прешли на другу страну Дрине симболичан је у односу на уштеду куповином горива преко границе. Нижа цена горива у БиХ била је довољан разлог да поново почне да цвета прекогранични шверц. Није дозвољен пренос канистера преко границе, али није ограничен број прелазака са пуним резервоаром, па они који живе недалеко од границе у току дана по гориво у Босну пређу и по неколико пута.
- Живим недалеко одавде. Сваки дан прелазим у Босну да точим гориво. Исплати се, како да се не исплати. На резервоару може да се уштеди петнаестак евра - каже мештанин Бадовинаца.
Математика је јасна, штеди се на свим дериватима. Евродизел кошта 1,69 км, односно 101,4 динара, док је у Србији 150, па је уштеда скоро 50 динара. Око 40 динара штеди се на литри бензина, јер је у Босни евросупер од 95 октана око 105 динара, у Србији 142, а од 98 октана 111 динара, док је у Србији 150 динара. Ауто-гас је 45 динара па возачи уштеде око 30 динара. Закон, акцизе и цена сирове нафте возачима су у другом плану. Не занима их политка, битна је уштеда.
Долазе овде и из удаљенијих градова, Шапца, Руме и Београда.
- Не долазимо специјално да сипамо гориво, али пошто је и храна јефтинија, на граници враћају ПДВ, па када купујемо белу технику и крупније ствари, исплати се да дођемо из Београда - потврђује наш саговорник.
Дизел и ауто-гас најскупљи у Србији
После пет месеци раста цене нафте (укупно око 43 одсто), дошло је до повећања малопродајних цена горива у Србији и свим земљама окружења.
- У Србији су просечне малопродајне цене бензина у претходне две недеље повећане за 1,01 динар, или нешто мање од једног евроцента, а дизела за 1,1 динар или 1,19 евроценти. Највећи скок цена, 4-5 евроценти, забележен је у Хрватској. Просечне цене бензина у Србији су на нивоу регионалног просека, док се цене дизела и ТНГ (ауто-гаса) сврставају у ред највећих - истичу у Удружењу нафтних компанија Србије.
Извор: Блиц, Мирјана Чворић Губељић